سرباز عدالت

روایت پردرد قربانیان تجاوز جنسی

سه شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ق.ظ

تجاوز جنسی اصطلاحی که در پزشکی قانونی و جرم‌شناسی جنسی به معنای انجام نزدیکی جنسی با فرد بدون رضایت وی است که این عمل علاوه بر آزار و اذیت جسمی فرد نوعی حمله معنوی و انسانی نیز محسوب می شود که در آن قربانی این تجاوز از حق خود محروم می‌گردد


1.

متاسفانه بسیاری از قربانیان که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند آن را به صورت رازی سر به مهر در نهان خانه دل نگه میدارند و برای این پنهانکاری دلایلی از جمله پیامدهای اجتماعی قضایی و خانوادگی  که ممکن است با آن روبه رو شوند را دارند و ترجیح می دهند این موضوع  را باهیچکس حتی با نزدیکان خود نیز در میان نگذارند اما در این بین هستند افرادی که اقدام به خودکشی یا انتقام جویی میزنند که پیامدهای بدتری را در پی دارد.

مهلا یکی از ده ها قربانی تجاوز جنسی است که به دلیل عدم اطلاع از شرایط کشف این جرم و ترس از آبروی خود وخانواده با تاخیر زیادی برای شکایت اقدام کرده این قربانی 19 ساله  اواخر سال گذشته در راه بازگشت به خانه در یکی از شهرهای ساحلی استان ربوده و پس آزار و اذیت جنسی توسط 2 مرد شیطان صفت در گوشه ای از خیابان رها شده است. مهلا در ابتدا از ترس خانواده و آبرو مهر سکوت برلبانش میزند و بار این غم را به تنهایی بر دوش میکشد و با گذشت سه ماه از این اتفاق بر اثر آثار روحی روانی بدی که در او ایجاد شده 2 بار دست به خودکشی زده که توسط خانواده اش و به درخواست پزشک معالج به روانشناس معرفی میشود و پس از چند جلسه مشاوره مهلا پرده از جنایت هولناکی که برایش اتفاق افتاده بر میدارد و در اینجا با گذشت حدود یک سال از این قضیه مهلا روزبه روز افسرده تر شده و بعد از گذشت این مدت حالا مهلا ارام و بی صدا در کنار مادرش بر روی صندلی دادگاه تکیه داده و منتظراست تا نوبتش فرا برسد ولی متاسفانه کمی دیر برای شکایت به مراجع قضایی مراجعه کرده است.

چگونگی اثبات تجاوز جنسی

یکی از قسمتهای تلخ این ماجرا که گاها از خود این عمل برای قربانیان سخت تر است اثبات این جرم است اما راهکاری برای آن در قانون آورده شده که افراد می توانند به آن استناد کنند، بدین نحو که باید متهم چهار بار به جرمش اقرار کند یا چهار مرد عادل شهادت دهند و در نهایت هم علم قاضی است.

اما  تجربه ثابت کرده است، افراد متجاوز حاضر به اقرار نیستند و قطعا اتهام وارده را منکر می شوند و یا در این فرایند قضایی یاد می گیرند که باید انکار کنند، چون نتیجه چنین اقراری، چیزی جز اعدام را برایشان در پی نخواهد داشت.

و در بحث شهادت چهار مرد عادل هم که خود ابهامی دیگر است که اگر چهار مرد عادل  در صحنه حضور داشتند آیا تجاوزی صورت می گرفت؟ و فقط راه پایانی یعنی علم قاضی باقی می ماند که قاضی هم مسلما در ابتدا به گزارش پزشکی قانونی استناد می کند. شاید به نظرتان بهترین راه برای اثبات جرم از مراجعه قربانی به پزشکی قانونی باشد اما با توجه به اینکه آثار این نوع جنایت سریع و آسان پاک می شود، افراد باید بدانند که اگر مورد تجاوز قرار گرفتند، چه مراحلی را باید طی کنند تا شاید به نتیجه برسند.

تنها ۷۲ساعت فرصت اثبات تجاوز برای زنان قربانی جنسی

در همین رابطه نسرین نادریان در گفت و گو با دادمردان اظهار داشت:هر نوع عمل جنسی که بدون رضایت قربانی انجام شود، تجاوز جنسی نامیده می شود و البته جهت رضایت عمل جنسی زن باید عاقل و بالغ و بالای ۱۸ سال باشد و برای کودکان رضایت شرط نیست و هرگونه تماس جنسی با کودکان تجاوز به حساب می آید، همینطور آزار جنسی فردی که قدرت رضایت دادن نداشته باشد نیز تجاوز به حساب می آید.
پزشک مسئول معاینات بالینی اداره کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان ادامه داد: زنانی که مورد تجاوز واقع می شوند باید ظرف ۷۲ ساعت جهت انجام معاینات به پزشک قانونی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در پزشکی قانونی، افزود: زنانی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند اگر به مراکز قضایی و پزشکی قانونی مراجعه کنند ضمن اینکه مورد معاینات لازم قرار می گیرند نمونه های لازم  مانند لباس یا دستمالی که به ترشحات مرد آلوده شده است، برای بررسی آزمایشگاهی DNA اخذ و جهت آزمایش به آزمایشگاه ارجاع داده می شود.
نادریان با اشاره به اینکه مراجعه سریع ‌تر زنان مورد تجاوز قرار گرفته به مراکز پزشکی قانونی به اثبات ادعای آنان کمک می کند، تصریح کرد: در صورت مراجعه فرد در ۷۲ ساعت اول بعد از تجاوز جنسی با نامه مراجع قضایی به پزشکی قانونی، می توان اقدامات لازم برای معاینه و نمونه برداری را به انجام رساند، همچنین اگر فرد قربانی، باکره  بوده  از علائم ایجاد شده می توان تا سه هفته اول، زمان تقریبی تجاوز جنسی را تشخیص داد.

تجاوز جنسی آثار روحی و روانی شدیدی را به همراه دارد

پزشک مسئول معاینات بالینی اداره کل پزشکی قانونی استان با اشاره به آثار روحی و روانی تجاوزات جنسی، بیان کرد: به دنبال تجاوزات جنسی آثار روحی و روانی شدیدی در قربانی ایجاد می شود بروز احساساتی مانند حس گناه، ترس، احساس حقارت، خجالت، عصبانیت، اضطراب، کابوس شبانه و غیره که در مراحل حاد، روزها و ماه ها ادامه می یابد که قابل بررسی در مراکز پزشکی قانونی است.

وی گفت:با فروکش کردن این علائم فرد قربانی، تجاوز جنسی را به عنوان بخشی از تجربه زندگی خود می پذیرد، اما پیامدهای آن اغلب پایدار و طولانی مدت است و ممکن است در کار و زندگی خانوادگی فرد مشکلاتی ایجاد کند.

وی در پایان تاکید کرد: خانم هایی که مورد تجاوز قرار گرفته اند در زمان طلایی ۷۲ ساعت برای تشخیص دقیق به مراجع قانونی مراجعه کنند و قبل از استحمام و نکته دیگر اینکه موارد آلوده را که برای آزمایش به پزشکی قانونی می آورند در جای مرطوب قرار ندهند و حدالمقدور زیر نور آفتاب قرار داده تا خشک شود.

 

هر چند که مهلا از ترس آبرو و خانواده خود از گفتن حقیقت امتناع کرد اما پرونده او در دستور کار قضائی در حال پیگیری است.

آمار دقیقی در دست نیست و در استان ما مهلاهای زیادی هستند که بعلت شرایط مذهبی و سنتی حاکم در سیستان و بلوچستان از گفتن حقایق خودداری می کنند؛ بیائید کمی نگاههایمان را نسبت به اتفاقات اطرافمان تغییر دهیم.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۷
h. piran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی