سرباز عدالت

وبلاگ مرجع شهرستان سرباز، در سالهای پایانی دهه 1950میلادی موج نگرانی از کاهش و پایان ذخایر سوخت ‌های فسیلی مانند نفت و ذغال سنگ برای تامین انرژی آینده جهان، سبب شد کشورهای زیادی به کاروان پرشتاب جویندگان فناوری اتمی بپیوندند.
کشور ما نیز که در آن زمان، یعنی حکومت پهلوی به‌ عنوان ژاندارم منطقه ‌ای آمریکا فعالیت می‌ کرد و در جمع کشور هایی قرار داشت که ذخیره منابع نفتی عظیم اما تمام شدنی داشت، پس برای دستیابی به این سوخت جدید و تقریبا ناتمام تلاش های خود را آغاز کرد و در سال ۱۹۵۸میلادی، به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (I.A.E.A) درآمد و پس از ده سال در ۱۹۶۸میلادی، پیمان عدم تکثیر و تولید سلاح‌های هسته‌ای (N.P.T) را امضا کرد و دوسال بعد در ۱۹۷۰میلادی، آن را در مجلس شورای ملی وقت به تصویب رساند.
اولین رآکتور ایران که توسط آمریکا در سال ۱۹۶۷، به ایران فروخت شد یک رآکتور ۵ مگاواتی آب سبک بود که باهمکاری شرکت آمریکایی (AMF)، این رآکتور را در دانشگاه تهران نصب و راه‌اندازی کرد و ایران نخستین اولویت برخورداری از انرژی اتمی در منطقه خاورمیانه اعلام شد و در زمانی کوتاه، نخستین پروژه عملیاتی فناوری هسته‌ ای در بوشهر توسط کارشناسان آلمانی با پشتیبانی مستقیم آمریکا کلید خورد.
برنامه ریزی های انجام شده در سال 1353 این بود که ایران در عرض 20 سال، چرخه کامل سوخت هسته ای را کاملا بومی سازی کرده و 23 هزار مگاوات برق را از طریق ۲۲ نیروگاه هسته‌ای در سراسر کشور تامین نماید.
بعد از آن در سال 1974 میلادی، شرکت زیمنس آلمان، بر اساس قراردادی با دولت وقت ایران، ساخت دو راکتور هسته ای 1200 مگاواتی آب سبک را در بوشهر آغاز کرد و به موجب آن کارشناس آلمانی به همراه کارشناسانی از ایرانی برای ساخت بزرگترین نیروگاه های اتمی جهان در آن سال ها شروع به کار کردند.
ایران در سال 1974 یک قرارداد چرخه سوخت هسته‌ای ده ساله قابل تمدید با آمریکا منعقد نمود وموجب شد تا کشور های غربی در این دوره برای ارائه چرخه سوخت هسته‌ای و غنی سازی اورانیوم باهم رقابت کنند دوقرارداد دیگر در سال های 1976 و1977 با آلمان غربی و فرانسه منعقد شود.
در این میان نخستین کشوری که ایران را به دستیابی به فناوری هسته ‌ای ترغیب و این تکنولوژی را به ایران منتقل کرد امریکا بود که پس از پیروزی شگوهمند انقلاب اسلامی هم به اولین مخالف دستیابی ایران به این فناوری تبدیل شد و همان کشور های که زمانی برای ارائه آن با هم رقابت می کردند،امروزه مخالف دستیابی به برنامه های هسته ای هستند و تاجایی پیش رفتند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عملیات ساخت آن به صورت یک جانبه توسط کشورهای غربی و کارشکنی امریکا، متوقف شد و با آغاز جنگ تحمیلی تاسیسات آن چندین بار مورد حملات هوایی عراق قرار گرفت، که به موجب آن آسیب‌های بسیاری به تجهیزات و ساختمان‌های اصلی نیروگاه وارد شد.
در زمان دولت هشتم ایران، این دولت حاضر به پذیرش چند توافق‌نامه با کشورهای غربی شد که نتیجه آن نعلیق تدریجی کلیه فعالیت‌ها و مطالعات مرتبط با دانش اتمی در ایران بود.
ولی در سال اول فعالیت دولت نهم جمهوری اسلامی ایران، با اعلام پایان تعلیق داوطلبانه چرخه غنی سازی سوخت ایران و فک پلمب تاسیسات هسته ای، فعالیت‌های UCF اصفهان تحت نظارت آژانس آغاز شد و این فعالیت ها باعث شد تا در تاریخ ۹ فوریهٔ سال ۲۰۰۳ میلادی سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور وقت خبری مهم تهیهٔ سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای را علام کند.
این فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران ادامه داشت تا در تاریخ (9 آوریل۲۰۰۶) 20 فروردین سال 1385 دانشمندان ایرانی موفق به تولید چرخه کامل سوخت هسته‌ای ازطریق افتتاح پروژه راه اندازی دومین مجموعه جدید سانتریفیوژهای تأسیسات هسته ای نطنز با ورود به مرحله صنعتی غنی سازی اورانیوم، شدند و خبر دستیابى ایران به فناورى غنى‌سازى اورانیوم و راه اندازى یک زنجیره کامل غنى سازى توسط سانتریفیوژهاى ساخت ایران اعلام شود و در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.
این خبر در حالی موج شور و شعف حاصل از سربلندی و پیروزی را به رگ های کشور تزریق کرد که سخنگوی کاخ سفید در مقابل این توانمندی ایرانیان، آنان را تهدید به منزوی تر شدن در جامعه جهانی و اعمال تحریم های بیشتر سیاسی و اقتصادی کشورشان کرد. وزیر امور خارجه بریتانیا این پیروزی ملت ایران را نادیده گرفتن خواست جامعه جهانی قلمداد کرد و وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد، اگر این روند ادامه یابد، باید تحریم های سخت تری بر ایران اعمال شود.
باور دستیابی کشوری از منطقه خاورمیانه با وجود تحریم های ظالمانه و طولانی مدت به چرخه کامل غنی سازی و تولید سوخت هسته ای، آن هم با تکیه بر همت و تلاش دانشمندان جوان داخلی، برای کشورهای غرب تبدیل به کابوسی بزرگ شد،تا جایی که آمریکا و دیگر همپیمانان غربی،عربیش برای توقف فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تاکنون قطع نامه های ظالمانه مختلف چون 1737، 1696 و 1747 را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده اند.
 
با وجود تمام این کارشکنی های نافرجام قدرتمندان جهان، و ترور دانشمندان جوان هسته ای، ملت همیشه در صحنه ایران با آگاهی و بصیرت مثال زدنی همچون ملی شدن صنعت نفت، دوران مبارزه با استبداد ستم شاهی و هشت سال دفاع مقدس، بر سر خواسته های خود پافشاری خواهند کرد تا به آنچه حق مسلّم این ملت است، دست یابد. ملت همیشه در صحنه ایران، اثبات کرد که همانند این فرمایش پیامبر عظیم الشان اسلام"اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد" که اراده راسخ ملی ایرانیان در زمینه علوم پیشرفته روز دنیا نیز به ثمر خواهد نشست و حیات توأم با عزت، نتیجه شیرین پافشاری بر خواسته های بحق ایرانیان است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۳
h. piran

نظرات  (۲)

Hey – nice blog, simply trying round some blogs, appears a reasonably good platform You Are using. I’m at the moment using Drupal for a few of my sites but trying to change one among them over to a platform very a lot the same to yours as a trial run. Something palraculirty you’ll suggest about it?
۲۳ دی ۹۵ ، ۱۷:۵۷ http://www.cialispreis.top/
yo nigel i show you mad respectout of all the sites your the only one that is sensitive about the situation and actually gives a number and a site to go to for all the ladies to go to if they are currently in a violent relationshipthank you for takin this serious,i think u need to tell your other blogger friends to promote that number and site, instead of having tasteless comments on the situation, dont add fuel to the fire, blow it out

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی