سرباز عدالت

بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی نوعی شیوهٔ فروش است که در آن فروشندگان محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید می توانند با بازاریابی محصولات سود بگیرند.

چند سالی است که آوازه وجود شرکت‌های بازاریابی به صورت گسترده‌تر از قبل در کشور پیچیده شده، بازاریابی شبکه ای شرایطی را  ایجاد میکند تا کالا به صورت مستقیم به دست مصرف کننده برسد و ایده این نوع کسب و کار برمیگردد به یک قانون ساده ریاضی که فیثاغورس آن را بیان کرده است “تصاعد” یعنی هر فرد با خرید یک کالا و معرفی آن به اطرافیانش و ترغیب آنها برای خرید یک شبکه را ایجاد میکند و این نوع بازاریابی در بیشتر کشورهای دنیا انجام می شود و در ایران نیز حدود ۱۴ شرکت رسمی دارند اقدام به فروش از طریق بازار یابی شبکه ای میکنند.

و حدود ۴ سال است که در ایران قوانینی برای هدفمند شدن این شرکت ها ایجاد شده است طبق این قوانین  تصویب شده مرکز اصناف ایران متولی ساماندهی افرادی است که می خواهند در حوزه بازاریابی شبکه ای فعالیت کنند اعم بر اینکه از تجارت الکترونیکی استفاده کنند و یا استفاده نکنند.با این وجود ابهاماتی در مورد این نوع کسب و کار وجود دارد ۱- “مالیات” وقتی اجناس توسط خود کاربرها به فرش می روند برخی ها معتقند که در این شیوه فروش یه راه برای فرار مالیاتی است ۲-این نوع بازاریابی شبکه ای شباهت هایی به مکانیزم شرکت های هرمی دارد.

در همین راستا محمد علی حمیدیان در گفت و گو با دادمردان، اظهار داشت: بازاریابی شبکه ای یا چند سطحی نوعی شیوهٔ فروش است که در آن فروشندگان محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید می توانند با بازاریابی محصولات سود بگیرند.

معاونت پیشگیری ازوقوع جرم سیستان و بلوچستان ادامه داد: ممکن است محصولاتی که در فرآیند فعالیت بازاریابی شبکه‌ای عرضه می‌شود دارای کیفیت بسیار پایین تری نسبت به انچه بیان می شود باشد و این محصولات با تبلیغات گستره با قیمت‌های غیرمتعارف عرضه می‌شوند که همین موضوع سبب فریب مرد شده است.

وی با بیان اینکه این نوع بازاریابی نوع دیگری از شرکت های هرمی با شکلی دیگر است، افزود: در سیستان و بلوچستان هم مانند سایر استان های کشور ما با چند نمونه از این نوع فعالیت روبه رو شده ایم که در اقدامات پیشگیری از وقوع جرم استان از اجازه فعالیت این نهاد ها جلوگیری شده است و یا در دست اقدام و برسی است.

حمیدیان در ادامه خاطر نشان کرد: برخی از این شرکت‌ها دارای مجوز هستند اما ماهیت اقدام آنان به‌صورت هرمی با وعده پرداخت سودهای زیاد و غیرمتعارف است و بنابراین مردم دقت زیادی در این رابطه داشته باشند تا گرفتار فعالیت هایی غیر مجاز نشوند.

وی در پایان گفت : مردم می توانند هر گونه تخلف از این قبیل را در تماس با شماره های ۳۳۴۴۵۰۲۸ و ۳۳۲۲۵۲۸۴ با ما در میان بگذارند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

در این بین با وجود نقض هایی که به بازاریابی شبکه ای وارد است برخی اقتصاددانان معتقدند که با رفع چند نکته این نوع کسب و کار میتواند کمک شایانی به اقتصاد کشور بکند، نکاتی مثل استفاده از تولیدات داخلی در این نوع از بازاریابی که با رعایت ان برخی از حفره های رکود کشور را برطرف می کند و همچنین نظارت دقیق  و جدی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در صورتی که قوانین در این حوزه به طور کامل رعایت شود قطعا بازاریابی شبکه ای می تواند اهرمی مناسب برای به حرکت در آوردن چرخ تجارت الکترونیکی باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۷
h. piran

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی