سرباز عدالت

لوران فابیوس برای کشور ما یادآور حادثه‌ای تلخ و لکه ننگی بر پیشانی کشوری است که خود را مدافع حقوق بشر می‌داند.

45


یکی از پرونده‌هایی که در وزارت بهداشت همچنان باز مانده و وزرای بهداشت متعددی را به خود دیده است  موضوع واردات خون‌های آلوده و ابتلای تعدادی از بیماران به ویروس ایدز محسوب می‌شود. ماجرایی که امسال و همزمان با هفته ملی هموفیلی‌ها شاهد اتفاق تازه‌ای است. طی روزهای آینده لوران فابیوس  که هم‌اکنون در کسوت وزیر ‌خارجه فرانسه به ایران سفر می‌کند، به سرزمینی وارد می‌شود که هنگام نخست وزیری وی به زهر خون‌های آلوده مسموم شد. اما آیا در دیدار با وزیر خارجه فرانسه‌ اراده‌ای از سوی دولت برای احقاق حقوق آسیب‌دیدگان از ویروس خطرناک ایدز وجود دارد؟

1


رنج بیماری مضاعف می‌شود


اولین مورد ابتلا به بیماری ایدز در سال 1365 در یک کودک مبتلا به هموفیلی شناسایی شد که در نتیجه استفاده از خون و فرآورده‌های خونی که از فرانسه به ایران وارد شده بود، به این بیماری مبتلا شده بود.

3 دهه قبل و در زمان جنگ ایران و عراق انستیتو مریو، فاکتورهای انعقادی خون را که یکی از داروهای پرمصرف بیماران هموفیلی است به برخی کشورها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد اما بر خلاف قوانین و قواعد موجود این بار محموله ارسالی فاکتورهای انعقادی به ویروس ایدز آلوده بود و مشکلی بر دردهای بیماران هموفیلی افزود.
پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.

فریادهای یک مادر رنج دیده که فرزندش قربانی تجارت کثیف ورود خون های آلوده ایدزی توسط فابیوس نخست وزیر فرانسه شده است در دادگاه ایرانی بلند می شود. تاکنون فرانسه غرامت این جنایت را پرداخت نکرده است.

دیپلمات فرانسوی، بیش و پیش از آنکه شایسته "فرش قرمز" باشد، مستحق استقبال با گوجه فرنگی قرمز است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۷
h. piran

نظرات  (۱)

آمریکا 35 سال پس از فتح لانه‌ی جاسوسی، حاضر به پذیرش سفیر ایران -بخاطر حضور در آن واقعه- نمیشود و آخر هم حرفش را عملی میکند. اما ایران پس از 30 سال از ماجرای خونهای آلوده، برای اصلی‌ترین عامل آن جنایت بزرگ، فرش قرمز پهن میکند و اینجوری تحویلش می‌گیرد!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی