سرباز عدالت

اوقات مناسب عقد نکاح

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۸ ب.ظ

توصیه می‌شود از انجام عقد، در سوم، پنجم، سیزدهم، شانزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم ماه قمری که مسمّا به «ایام منحوسه» شده اجتناب شود. همچنین از بیست‌وهشتم تا آخر ماه، بابت محاق.

1

توصیه می‌شود از انجام عقد، در سوم، پنجم، سیزدهم، شانزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وچهارم و بیست‌وپنجم ماه قمری که مسمّا به «ایام منحوسه» شده اجتناب شود. همچنین از بیست‌وهشتم تا آخر ماه، بابت محاق. 

و اما درباره‌ی قمر در عقرب، در روایتی وارد شده حضرت صادق(ع) فرمود: «من سافر أو تزوج و القمر فی العقرب لم یر الحسنی؛ هرکس سفر یا ازدواج کند درحالی‌که ماه در عقرب است، نیکی نمی‌بیند» (الکافی ج8 ص275)

 

بودن ماه در عقرب، می‌تواند به بودن ماه در برج عقرب و یا صورت فلکی عقرب و یا محاذات کواکب صورت فلکی عقرب، تفسیر شود که با لحاظ نظرات مختلف علماء در این رابطه (العروةالوثقی، کتاب النکاح، م6؛ بحارالأنوار ج55 ص268-269 و ج56 ص128 و...) توصیه به احتیاط و رعایت همه‌ی احتمالات می‌شود.

 

درباره‌ی عقد در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی که امروزه لحاظ می‌گردد، مطلبی در روایات مشاهده نشده و اهمیت‌دادن بیش از حد به آن، که می‌تواند احیاناً موجب انجام عقد در محاق یا عقرب گردد، مقبول نیست.

 

درباره‌ی ایام هفته، توصیه می‌شود از عقد در چهارشنبه، اجتناب گردد و پنج‌شنبه یا جمعه یا شنبه یا یک‌شنبه را برای این امر برگزینند، به لحاظ بعض روایات (الخصال ص394)

 

درباره‌ی ساعات شبانه‌روز، از انجام عقد در ساعات گرمای اواسط روز، اجتناب شود (وسائل‌الشیعة ج20 ص93) و اگر میسر است عقد را در شب جاری کنند که مستحب دانسته شده است.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۲
h. piran

نظرات  (۲)

سلام وبلاگ خوبی داری اگه میشه منو با عنوان چتروم لینک کن
www.hischat.ir
چت روم شلوغ , چت روم , هیس چت , چت

مــمــنــون :)
سلام ؛
پست مفیدی بود ؛ خوشحال می شم از آخرین مطلب سایت من دیدن کنی .

عنوان مطلب : تصاویری از غار زیبای گل زرد


اگر تونستی نظرت را هم بگو !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی